Sunniva Høgsberg

Essens Coaching

Mindfulness

Mindfulness oversættes på dansk med bevidst nærvær. Det har vi brug for i vores moderne liv, præget af et højt tempo og permanente forandringer. Mindfulness kan hjælpe dig med at holde balancen og finde ro, når stressen lurer lige om hjørnet. Evnen til at være mindful, dvs. at være bevidst nærværende, formå at være til stede med det som er, er en egenskab som alle mennesker har. Denne egenskab genopdager og styrker vi gennem mindfulness-træningen. 

En genvej til ro og nærvær 

Mindfulness-træningen giver dig en øget evne til at hvile i dig selv og være fuldt tilstede i nuet. Træningen betyder, at du lærer at håndtere afbrydelser og vende tilbage til det, du er i gang med. Du bliver ikke på samme måde revet med af ukontrollerede, negative tanker eller konstante afbrydelser, der presser dig og gør livet tungt. Du har overskud og er i kontakt med hele dit potentiale. Det gør, at du kan agere mere velovervejet og hensigtsmæssigt i forhold til den situation, du befinder dig i, og det gør at du får adgang til din fulde kreativitet. Formålet med mindfulness-træningen er ikke at blive god til at sidde på puden, men at blive bedre til at være til stede i livet. Det vil automatisk få dig til at føle større mening i livet. 

Kom i gang med Mindfulness 

Større selvindsigt og bedre relationer 

Når du træner mindfulness, får du en større bevidsthed om dine egne følelser og træning i at håndtere dem. Når du går i gang med træningen, vil du ret hurtigt opdage at din koncentration bliver bedre. Din tålmodighed vokser og du får færre automatiske udbrud. Med tiden vil du blive mere autentisk og mindre tilbøjelig til at projicere dine følelser over på andre. Resultatet er bedre og mere ukomplicerede relationer til familie, venner og kolleger. 

Mindfulness virker 

Forskningen indenfor mindfulness har dokumenteret, at mindfulness giver målbar, positiv effekt på krop, psyke og velbefindende. Mindfulness virker på 3 niveauer: fysiologisk, mentalt og emotionelt. Alle mennesker kan få et stort udbytte af mindfulness-træning – raske såvel som syge. Mindfulness er virksom overfor en lang række forskellige lidelser fx psoriasis, depression, kræft, kroniske smerter og ikke mindst over for stress. Også i erhvervslivet har man fået øjnene op for de positive effekter af mindfulness-træning: De organisationer, der arbejder aktivt med mindfulness rapporterer om betydelig stressreduktion, mindre sygefravær og større arbejdsglæde blandt medarbejderne. 

Hvad siger forskningen om mindfulness? 

Kom i gang med mindfulness