Sunniva Høgsberg

Essens Coaching

En tidligere kursist fortæller om sit udbytte af at deltage i mindfulness-forløb for sygemeldte borgere:

Mindfulness har betydet mindre medicin og bedre livskvalitet

At blive introduceret til mindfulness er noget af det bedste, der er hændt mig. Jeg har fået lyst til at skrive mere udførligt om, hvordan mindfulness har hjulpet mig til at få et bedre liv. Måske kan min beretning inspirere andre, der har det svært til at prøve mindfulness. På projektet Aktive Hurtigere Tilbagen (AHT), som er et kommunalt projekt for sygemeldte borgere i Aalborg fik jeg for første gang kontakt med mindfulness. Her var jeg så heldig at blive undervist i mindfulness  af en meget erfaren mindfulness-træner, Sunniva Høgsberg. Jeg fulgte undervisningen i et år.

Lidt fra min historie

Jeg er en 50årig, veluddannet kvinde, der i mit privatliv har haft nogle  traumatiske oplevelser, der har udløst  PTSD (posttraumatisk stresssyndrom), kombineret  med angst/depressionsperioder, samt generel social panik. Jeg har været i behandling i psykiatrien af 2 omgange. Jeg har fået individuel terapi, musikterapi og gruppeterapi kombineret med medicin. Det har været hjælpsomt, men den ”behandling” som har rykket mest er mindfulness-træningen på AHT.

Bedre nattesøvn, bedre koncentration

Jeg mødte op til undervisningen i mindfulness med åbent sind, deltog 1x per uge, og trænede hjemme de andre dage. Allerede efter nogle uger kunne jeg mærke en tydelig effekt. Min nattesøvn blev bedre, der skete ting og sager med mit sind, som jeg med Sunnivas hjælp fik sat ord på. Min koncentration blev bedre. I hverdagen viste det sig helt konkret  ved at  min rådgiver pludselig kunne have mig til samtale i en times tid, hvor jeg tidligere knap kunne holde fokus i 20 min. En dag, hvor jeg sad med en bog oplevede jeg for første gang i 7 år at kunne læse mange sider og oven i købet huske det, jeg havde læst. Tidligere kunne jeg dårligt læse 2 sider ad gangen og da slet ikke huske dem.  Det var pinefuldt for mig, fordi jeg altid har elsket at læse.

Færre angstanfald

Men det var ikke alene koncentration og hukommelse, som blev bedre. Mine angstanfald blev færre og jeg lærte at fange dem hurtigere. Ved flere gange om dagen at lave ”tjek ind”, en meget kort mindfulness øvelse, hvor man tjekker ind hos sig selv og registrerer tanker, følelser og kropslige fornemmelser, blev jeg på et tidligt stadie opmærksom på, hvordan jeg havde det.

Mindfulness rykker

I dag mediterer jeg 30 min. dagligt og det gør, at jeg er langt bedre til at håndtere min tilværelse. Mit medicinforbrug er reduceret til næsten intet og min livskvalitet er blevet meget bedre.Jeg er meget taknemmelig over, at jeg i sin tid fik tilbudt mindfulness på AHT, og her mødte en kompetent og forstående underviser.  

V.M.